Excited State Ultrafast Dynamics of Superconductors and Topological Materials

演讲人: 赵继民 中国科学院物理研究所
时间: 2022-10-18 10:00-2022-10-18 11:00
地点:理科楼C302
内容:

I will first address our ultrafast spectroscopy investigations of iron-based high temperature superconductors, showing that there is a ubiquitous positive correlation between the electron-phonon coupling strength λ and the superconducting Tc among all known series of iron-based superconductors. Then I will talk about our recent ultrafast spectroscopy investigations on topological materials, particularly the very rare experimental evidence of Weyl Node Annihilation in magnetic Weyl semimetal Co3Sn2S2 unveiled by spin-polarized ultrafast dynamics.

个人简介:

赵继民,中国科学院物理研究所研究员,博士生导师。清华大学物理系本科和硕士,美国密西根大学物理系博士。研究方向为量子材料的超快光谱与超快动力学。通过超快光谱观测到了单层FeSe/SrTiO3界面超导相变,实验获得了电-声耦合强度λA1g,发现了在铁基超导体系中普遍存在的超导转变温度Tc与电-声耦合强度λ之间的正相关关系。原创研制了在线原位(on-line in situ)高压超快泵浦-探测光谱实验装置,利用该装置发现了压强引起的声子瓶颈效应。实现了二维层状量子材料中激光诱导的电子相干性,据此提出并实现了基于SSPM的全光开关,首次实现了单光子超快全光开关原理验证。在超导、拓扑、强关联体系系统地研究了相干态声子,博士期间实现了磁振子的量子压缩态。发现了固体中的光致发声现象,发现了固体中的Stark效应。在PRL、PNAS、Adv. Mater.、Nano Lett.等期刊发表文章,为多个期刊编委或青年编委。在APS、SPIE等国际学术会议做邀请报告,主办本领域前沿国际学术会议。为中科院创新交叉团队、对外合作重点项目、科技部重点专项课题、北京市基金委重点项目等负责人。